Πολύ ταιριαστή έκφραση στην παρούσα κατάσταση που μου την υπενθύμισε ένας καλός φίλος.
Την πρωτοάκουσα στην ταινία A Knight's Tale (2001-ταινία-παρωδία για τους ιππότες) με τον Heath Ledger στον πρωταγωνιστικό ρόλο και τον κακό της υπόθεσης ιππότη Adhemar που τον υποδύεται (συνήθως) ο ηθοποιός Rufus Sewell. Συμπληρώνοντας τη φράση με το "In what world could you possibly beat me?"
Αργότερα στην ταινία ο Heath Ledger τον νικάει φυσικά αναπάντεχα και τελειώνει με το "Welcome to the new world" και έχουμε το γνωστό HAPPY END!
Σύμφωνα όμως με την επικρατέστερη ερμηνεία, η έκφραση αυτή πρωτοεμφανίζεται στο κεφάλαιο 5 (Βιβλίο του Δανιήλ), της Βίβλου που αναφέρεται στη γιορτή του βασιλιά Belshazzar, όπου τρεις λέξεις γράφονται όχι και τόσο ευανάγνωστα στον τοίχο και ο Προφήτης Δανιήλ καλείται να τις εξηγήσει (Mene= κάτι σαν ο Θεός τελειώνει το βασίλειο του, Tekel= μετρήθηκε στην ζυγαριά και βρέθηκε ελλιπής, Peres= το βασίλειο χωρίζεται και διαιρείται στους Μήδους και τους Πέρσες).
Δεν νομίζω λοιπόν ότι σε τέτοιας φύσεως πράξεις και λόγια κάποιων αξίζει να φερθείς με μακροθυμία, μεγαλοψυχία και υπομονή. Επιπλέον, δεν μπορώ ν' αμελήσω την μικρότητα, την μικροπρέπεια και τα ψεύτικα τα λόγια και να επιδείξω πολλή ανεκτικότητα απέναντι σε ευτελή κίνητρα και ελαττώματα άλλων!
#Kaleo #Backbone #LiveFromIceland
KALEO - Backbone (LIVE at Breiðarmerkurjökull).
Ταιριαστό τραγούδι με αποσπασματικούς στίχους :
"...Do you fight for pride or glory?...
Only trust yourself and no one else..."
είναι αρκετά πρόσφατο και αγαπημένο από το καινούρ(γ)ιο album των Ισλανδών KALEO, Surface Sounds, (το πιο γνωστό τους από τα παλιά το "way down we go", και με την ευκαιρία που έρχονται το καλοκαίρι και στην Ελλάδα) με το συγκινητικά όμορφο σκηνικό από έναν παγετώνα που σιγά σιγά εξαφανίζεται...
Και μερικά γνωμικά:
Το να χρησιμοποιείς την πονηριά σημαίνει να έχεις συναίσθηση των ορίων των δυνατοτήτων σου.
Luis Scutenaire, ποιητής
Η ηθική ενός ανθρώπου πρέπει να βασίζεται στη συμπάθεια, στην παιδεία, στις κοινωνικές σχέσεις. Καμιά θρησκευτική θεμελίωση δεν χρειάζεται. Είναι πολύ μικροπρεπές να πρέπει να παρακινείται ο άνθρωπος από το φόβο της τιμωρίας του ή από την ελπίδα για ανταμοιβή μετά θάνατον.
Albert Einstein
Στα δέκα άτομα που μιλούν για σένα, τα εννιά θα πουν κάτι κακό και το ένα θα πει κάτι καλό, με κακό τρόπο.
Antoine Rivarol, Συγγραφέας
Το ότι ανεχόμαστε δεν σημαίνει ότι πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που ανεχόμαστε δεν αξίζει τίποτα παραπάνω.
Ο ατομικισμός είναι το λίκνο της χυδαιότητας.
Όποιος μας πρόδωσε, δεν θα μας συγχωρέσει ποτέ για την πράξη του αυτή.
Οι αλήθειες δεν είναι σχετικές. Αυτό που είναι σχετικό είναι οι απόψεις για την αλήθεια.
Nicolas Gomez Davila , φιλόσοφος
Η επιθυμία για δύναμη και εξουσία δεν είναι χαρακτηριστικό των δυνατών, αλλά -όπως ο φθόνος και η πλεονεξία- είναι ελάττωμα των αδύναμων ψυχών και, συχνά, πολύ επικίνδυνο.
Το πρόβλημα με τα ψέματα και την εξαπάτηση είναι ότι η αποτελεσματικότητά τους βασίζεται εξ ολοκλήρου σε μια σαφή αντίληψη της αλήθειας την οποία ο ψεύτης και απατεώνας επιθυμεί να κρύψει.
Hannah Arendt, πολιτικός επιστήμονας
Μερικοί άνθρωποι είναι σαν τα παπούτσια: όσο πιο φτηνοί είναι, τόσο πιο πολύ θόρυβο κάνουν.
Εβραϊκή Παροιμία
Οι κακοί ξαφνιάζονται πάντα όταν συναντούν ανθρώπους ικανούς και ταυτόχρονα καλούς.
Ένας άνθρωπος που είναι γεννημένος να υπακούει, θα υπακούει ακόμα και επάνω στον θρόνο.
Δείχνει μικρότητα το να θέλεις να πιάνεις τους άλλους κορόιδο.
Ένας άνθρωπος δεν είναι πολύ έξυπνος αν χρειάζεται να ξεγελάει τους άλλους.
Οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν όσο δεν έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν.
Vauvenargues Lucas, Γάλλος ηθολόγος
Η κοροϊδία είναι ο ατμός των μικρών ψυχών.
Είναι καλύτερα να έχεις αγαπήσει και να έχεις χάσει από το να μην έχεις αγαπήσει καθόλου.
Alfred Tennyson
Η αποκατάσταση της προσωπικής μου ηρεμίας, αντίληψης του περί δικαίου αίσθημα και αξιοπρέπειας όταν διαπράττεται εις βάρος μου μονομερής βλαπτική ενέργεια με ωθεί πρώτιστα στην υπεράσπιση των ατομικών μου δικαιωμάτων, της προστασίας μου από καταχρήσεις και βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας και μετέπειτα σε πλήρη αποκατάσταση της προσωπικής μου προσβολής λέγοντας τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη. Εάν χρειαστεί θα μιλήσω χωρίς περιστροφές, με παρρησία, χωρίς να καταφύγω σε ευφημισμούς.
Το 1948, ο Ρίτσος έγραφε στο «Καπνισμένο τσουκάλι» που έγινε πασίγνωστο χάρη στη φωνή του Νίκου Ξυλούρη:
"...ΚΑΙ να, αδελφέ μου, που μάθαμε να κουβεντιάζουμε
ήσυχα - ήσυχα κι απλά.
Καταλαβαινόμαστε τώρα - δε χρειάζονται περισσότερα.
Κι αύριο λέω θα γίνουμε ακόμα πιο απλοί
θα βρούμε αυτά τα λόγια που παίρνουν το ίδιο βάρος σ' όλες
τις καρδιές, σ' όλα τα χείλη
έτσι να λέμε πια τα σύκα: σύκα, και τη σκάφη: σκάφη,
κι έτσι που να χαμογελάνε οι άλλοι και να λένε: «τέτοια ποιήματα
σου φτιάχνουμε εκατό την ώρα» Αυτό θέλουμε κι εμείς.
Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε, αδελφέ μου,
απ' τον κόσμο
εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο"
Η πρώτη εμφάνιση της παραπάνω παροιμιακής φράσης διασώζεται σε απόσπασμα του Αριστοφάνη, όπου ο ήρωας λέει: "Σκαιός και άγροικός ειμί την σκάφην σκάφην λέγων." Την ίδια φράση ξαναβρίσκουμε στον Πλούταρχο στο έργο του Αποφθέγματα βασιλέων και στρατηγών και την αποδίδει στον βασιλιά Φίλιππο της Μακεδονίας (πήγαν κάποιοι και παραπονέθηκαν στον Φίλιππο ότι μερικοί από το περιβάλλον του Φιλίππου τους αποκαλούν προδότες, απάντησε τότε ο Φίλιππος, σκαιούς έφη φύσει και αγροίκους είναι τους Μακεδόνας την σκάφην σκάφην λέγοντας- "Τι τα θέλετε, ρε παιδιά, εμείς οι Μακεδόνες είμαστε από χωριό και λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, χωρίς ευγένειες. Αφού προδότες είσαστε, πώς θέλετε να σας λέμε;" ).
Κλείνω λοιπόν με τα παρακάτω (όχι βέβαια δικά μου αποφθέγματα αλλά σαν στάση ζωής), γιατί ορισμένα ουσιώδη πράγματα στη ζωή, αξίες, ιδεώδη και αξιοπρέπεια λόγων και έργων δεν εξ-αγοράζονται...
"Πες μου σε τι δίνεις προσοχή και θα σου πω ποιος είσαι."
Jose Ortega y Gasset, φιλόσοφος
"On the periphery of my memories,
My sorrow waits,
Never leaving me in peace,
It rarely dissipates,
But hope always blooms
Under late winter skies, and
Stays for a while, behind sanguine eyes."
J. Sexton
"...Να φεύγεις από σχέσεις και από ανθρώπους που δεν έδωσαν αγώνα για να σε κρατήσουν, από ανθρώπους που σε θεωρούσαν δεδομένο, δεδομένη στη ζωή τους. Από ανθρώπους που σε άφησαν να φύγεις και δεν διεκδίκησαν την αλλαγή.
Να φεύγεις. Να μην δραπετεύεις όμως. Γιατί αν δραπετεύσεις, κινδυνεύεις να ξαναγυρίσεις. Να φεύγεις με το κεφάλι ψηλά. με αξιοπρέπεια, γιατί δεν σου δίνουν αυτό που ποθείς...
Γιατί ο δρόμος για την αυτοεκτίμηση δύσκολα χτίζεται, εύκολα όμως γκρεμίζεται. Και ίσως χρειάζεται να φύγεις για να σε αναζητήσουν και να καταλάβουν ότι άξιζες να είσαι στη ζωή τους. Και αν δεν το κάνουν, δεν πειράζει. Και αν δεν το καταλάβουν, γιατί δεν θα μπορούν για τους δικούς τους λόγους, πάλι δεν πειράζει.
Πειράζει για εκείνους, όχι όμως για εσένα. Γιατί αυτό θα σημαίνει ότι εσύ πήρες την σωστή απόφαση. Σημαίνει ότι εσύ έφυγες από μία σχέση που ο άλλος δεν θα σε αντιμετώπιζε ποτέ όπως σου άξιζε.
Και εσύ. Εσύ πάντα θα έκανες υποχωρήσεις και εκείνος θα μάθαινε στις υποχωρήσεις σου και θα σου ζητούσε και άλλες, μέχρι που δεν θα είχες κάτι άλλο να δώσεις.
Να φεύγεις λοιπόν. Γιατί «Έχω και εγώ ένα σωρό απωθημένους ουρανούς… Μα δεν σκοτώνω άστρα…»".
"Σε λένε αναποφάσιστο,
μην τους ακούς,
ευαίσθητος είσαι.
Διστάζεις να διαλέξεις,
γενικά δυσκολεύεσαι ν΄απαρνηθείς.
Τόσο καιρό που δέρνεσαι ανάμεσα στο ένα και το άλλο,
δέθηκες μαζί τους.
Αίσθημα γίνεται στο τέλος το δίλημμα,
θέλεις να κρατήσεις και τα δύο,
μα είναι νόμος να προτιμάς.
Διάλεξε λοιπόν αυτό που σου προτείνει η αβεβαιότητα.
Σπανίως πέφτει έξω."
Κική Δημουλά, ποιήτρια
2 comments:
Καλημέρα Χαρά,
Μπερδεμένες οι σχέσεις των ανθρώπων γνωρίζουν μέγιστα και ελάχιστα, το όμορφο και το άσχημο, το καλό και το κακό. Πορευόμαστε και γνωρίζουμε ανθρώπους και καταστάσεις, γοητευόμαστε και απογοητευόμαστε. Ζούμε!
Να είσαι Καλά!
Υγεία και Τύχη!
Όμορφη, καλή σας Ημέρα!
Σας ευχαριστώ!
Τι ωραία που τα συνοψίσατε!
Να είστε καλά!
Με το καλό να μιλήσουμε και να ανταμώσουμε!
Post a Comment